Tényleg tud keveset fogyasztani egy húzott dízel?

Van egy pár gondolatom, ami a dízel autók és azok fogyasztása körül kering, amit szeretnék megosztani veletek és egy érdekes összehasonlítást is olvashatsz kategóriában azonos, ám eltérő üzamanyaggal működő autók között. Leginkább a 2000-es évek környéki konszernek (VW, Audi, Seat, Skoda..) lesznek érintettek az írásomban.

Előljáróban szeretném bemutatni egyik barátom / szerkesztőnk autóját, csak pár szó és egy másik cikkben részletesebb leírás majd később következik róla. Adott egy Seat (ARL, 1.9 PD) Leon, amiben a konszern egyik híresen hosszú ERF kódú 6. sebességes váltója van. Ez 3000-es fordulatszám mellett 180 km/h-ás sebességet tud produkálni.

Illusztráció (ez a német autópályán készült)

Ha érdekel miért jó ez a váltó és ez a motor, illetve milyen módosítások vannak az autóban, akkor olvasd tovább a cikket. 

Itt a kép készítésekor kb. 9 litert fogyasztott a Leon 180-190-nél, pont mint amennyit anyám 1.6 SR (8V) Benzines Borája evett 150-160 km/h-nál. És itt most nem a fedélzeti computer hazugságait olvastuk ki és hasonlítottuk össze, hanem a tapasztalatainkat írtuk le, melyeket az idővel, sok tankolással és sok sok kilóméter megtétele alatt szereztünk.

Ezt azért írtam le, mert jön egy érdekes téma a teljesítmény és a fogyasztás aránya:


Példaként muszáj felhoznom egy régi autónkat, hogy majd a végén összeálljon a kép benned is. Tehát most ejtenék pár szót anyám ex autójáról. 

A Mutter 1.6 SR 8v Borája egy nagyon szuper autó volt 2000-es évek eleje óta második tulajként egészen 2016-ig kiszolgált minket. 340.000 km-nél is többet tettünk bele. Jó volt. Persze nem volt egy erőgép és ahogy idővel öregedett, mint minden 15 év körüli autónál ennél is jöttek ki az apróbb ám egyre idegesítőbb szarságok. De ez mindenhol így van, valami kis bizbasz mindig beszarik és általában sorban, tehát ilyenkor már folyton van valami az autóval. Ettől függetlenül, minket annyira kiszolgált éveken át, hogy egyszerűen nem tudtuk megutálni és mikor eladtuk, fájt érte a szívünk.

A Bora 1.6sr 8v egy 4 hengeres 105 lóerős faék egyszerű benya motor. Ez 140km/h-nál evett 7-8 liter között. Városban 8-9-et (klímával meg végtelent :D). Spórolósban meg 6,5-öt. Előzni soha nem lehetett vele, mert egy lomha fos volt.


Most pedig jön az a rész, ami miatt a dízeleket megszerettem és a dízel tuningot:

Szerkesztőnk Leonjában egy 1.9 8v PD ARL (gyárilag 150 lóerős) dízel motor ketyeg.
Ez a motor 150 lóerő mellé 320 nm nyomatékot tud produkálni, amivel már gyári állapotában is lehet előzni, akár 1,3-1,6 tonnás autóban is legyen ez a motor és több személlyel is.

Gyári fogyasztási adatai pedig a következők:

7.2 L /100 km városban
4.4 L /100 km a spórolós
5.4 L /100 km vegyes

Viszont ebben a Leonban már pár dolog módosításra került.

Kapott egy gtb2060vz turbót, 60-as kipufogórendszert, maradt a gyári ARL cooler, viszont már fémből van a csövezés és 2.3 bar-os nyomáson ketyeg egy Sz. Ricsi Chippel.

A kuplungról meg ki más, ha nem Ő: Stefan Zorst gondoskodott egy erősített szerkezettel és egy kevlározott tárcsával.


Padolva ugyan még nem volt, de fejet ment egy kategóriában, súlyban, konfigurációban megegyező dízellel, ami 230 lóerőre volt mérve.

Itt egy Perfexpert mérés gyári és átalakítás + chip után:

Úgyhogy nagy dízeltuningosként nyugodtan mondhatom, hogy ez nem a 180 lovas, de 230-ra felhazudott TDI, amit még a sok hülye el is hisz, ha szarul van megírva a chip és akkora a turbólyuk, hogy hátba basz az ülés hirtelen 2900-as fordulatnál, mert addigra jön csak meg a nyomás, de legalább alatta meg okádja kormot. Ezért mondom, hogy nem a kibaszott kormon múlik, hogy milyen erős egy dízel.

És nem. Ez az autó igényesen össze van rakva és nem okádja feleslegesen a kormot. Karbantott kasztni, fékek, futómű és prémium kategóriás abroncsokkal van szerelve.

Szerkesztő úr autója (TerrorLeon :D ) hibamentesen üzemel régóta, igaz sok pénzben van, mivel egy autó karbantartása főleg, ha 2.3 báros nyomáson közlekedünk vele, 230 lóerőt és majdnem dupla annyit nyomatékot tud, akkor a kopó forgó és erőhatásokat elnyelő alkatrészek jobban, hamarabb amortizálódnak. (vízcsövek, bilincsek, vákuumcsövek, motortartóbakok, vezérlésben lévő összes görgők, feszítők, szíjak, tömítések, VÁLTÓtartóbak (- külön szereti az állórajtolásokat) tehát tényleg MINDENre oda kell figyelni és még azelőtt cserélni, mielőtt lefossa magát. Ez a tuning. Ez nem csak a szar dízeleshülyegyerekekre vonatkozik, hanem minden autóra.

A tuning és a fizika állandóan felcsinálják egymást és a Te pénztárcád fogja fizetni az abortuszt.

Ezért fontos, hogy szeresd az autót, amit tuningolni kezdesz már azelőtt, hogy belevágsz. Muszáj, hogy gazdája legyen, különben egy lerúgott szar lesz belőle.


Összegezzük: (itt fogod megérteni, hogyan jött képbe anyám 1.6-os benzines borája)

230 lóerő és közel dupla annyi nyomaték 420-460nm között lehet kb. (chippen és a kuplungon múlik) az autóban.

Jogosan merül fel benned a kérdés, de milyen fogyasztást kapunk, mindezekkel a módosításokkal?

- Városban 6-9 liter között fogyaszt, ami láb, hangulat és csinos csajoktól függ.
- Ha egésznap rúgja neki 10 liter.
- 130 km/h-nál pályán 5.5-6 liter körül.

Ismét kihangsúlyoznám ez a tapasztalat és nem a fedélzeti computer. Egyáltalán nem vagyunk elfogultak tényleg ez a valós fogyasztás kb. hamarosan videó is készül róla.

Aki vágja kicsit is a témát az tudja, hogy nem "hazudtunk" nagyot.

Ezeket a fogyasztási adatokat, meg a gyári "tuningmentes állapot" fogyasztását illetve a Mutter benzines Boráját összehasonlítva az én egyenletemben abszolút a dízel jön ki győztesnek, HA!

Ismétlem HA, a kapott teljesítmény és a fogyasztás aránya számodra egy nem elhanyagolható szempont.

És ne érezd magad szarrágónak, mert neked ez szempont. Ha sokat jársz az autóval, vagy simán nem szeretsz pazarolni, akkor igenis számít a fogyasztás. Hidd el kurva jó érzés, hogy nem kell úgy autóba ülnöd, hogy lelkiismeret furdalásod legyen. "Áhh bazdmeg megint tankolni kell..." - Persze vannak szerencsésebb emberek, akik annyit keresenek és olyan életkörülményeik vannak, hogy nekik nem számít mennyit fogyaszt egy autó. Ettól válik a fogyasztás az egyén szempontjává. Ha te megteheted, hogy ez neked ne legyen szempont, az nagyon szuper! De ha nem, az nem jelenti azt, hogy te csöves vagy mert spórolni szeretnél, vagy csak nem szeretnéd feleslegesen kibaszni a pénzt üzemanyagra. - Ez amúgy akkor állja meg a helyét, ha napi szinten közlekedsz az autóval és sok km-t teszel bele.

De miért hasonlítottam össze egy 105 lóerős 1.6-os 8 szelepes benzines motort egy 150 lovas gyári illetve egy 230 lovas dízellel?

Ne aggódjon senki, tisztában vagyok vele, hogy nem egy kategóriába tartoznak és ez most nem is egy 0-100-ra gyorsulás. De muszáj volt érzékeltetnem a számok közti (lóerő és a hozzá tartozó fogyasztás) különbséget.

2000-es évek környékén gyártott Bora, Octavia, Toledo, Golf, Fabia vagy egy Leon szerintem senki nem haragszik meg, ha azt mondom full egy kategória műszakilag.

A Borában a 105 lovas benzines motor egy lomha fos és 2017-ben egyformán annyi nyűgje van már az egyszerű benzinesnek, mint a lerúgott dízeleknek. Az alkatrészek meg egyformán olcsóak hozzá. Mit kaptam cserébe? Brutálisan nagy fogyasztást ahhoz képest, amit egy 45 lóerővel és jó pár száz newtonnal erősebb dízel kevesebből produkált volna és az a dízel még mindig gyárilag 150 ló.

Melyik lett volna jobb választás?



2001-ben bizonyos szempontok miatt (fenntarthatóság, igénytelenség, ritkán előző sofőrnek) az 1.6 benzin Bora.

De, ha te éppen most autó vásárlás előtt állsz és nézegetsz ilyen 15 éves lerúgott konszern autókat (Bora, Fábia, Toledo, A4, Golf, A3, Octavia stb...)
és vacilálsz, hogy dízelt vegyél-e belőlük vagy benzinest és nem tudod melyik lenne a jobb választás és számodra nem elhagyható szempont a fogyasztás, akkor olvass tovább.

2017-ben Már egy 1.9 PDTDI Borát ajánlanék, amire ugyan úgy ráköltöd a gatyádat, mint az 1.6-osra. Csak nem mindegy, hogy egy 105 lóerős fost hengerfejezel meg "restaurálod :D", ami utána lófaszt nem ad vissza vezetési élményben és egy vagyont baszol ki rá. Vagy egy 150 lovas PD-t, amit megchippelsz, lesz 190 és kimegy a világból és mosolyt csal az arcodra, mert szerintem már 190 lóval lehet mókázgatni utcai autók között. De ne is chippeld meg, használd 150 lóval százszor előbb akarod majd azt vezetni és nem az 1.6-ost és még kevesebbet is eszik. 

Másik példa:

Golf 4 1.8T 150 Le kontra Golf 4 1.9PDTDI 150 Le - fogyasztás

Nekem nem mindegy, hogy egy 1.8T motor milyen horror fogyasztással hozza ki azt a 150 lóerőt (maradjunk a 150 lónál mert dízelből is létezik 150 lovas). Ez az én fejemben pazarlás. Ha utána nézel a neten a 150 lovas gyári 1.8T-nek a fogyasztása 7.8 Liter a gazdaságos módban és 19.9 Liter sportban.


Ebből az 1.8T motorból volt még 180 és 220 lóerős is, brutális fogyasztásuk van, de ha neked ez nem szempont, akkor elárulom ezekben is van "tuning potenciál".


Térjünk vissza:

Tehát messze több üzemanyagot kér, mint a gyári 150 lovas dízel ARL vagy a példaként felhozott 230 lovas húzott dízel Leon.

Sajnos az sem igaz, hogy "de a benzines akkor is jobb, mert olcsóbb a fenntarthatósága... " hmm... ez megint olyan story, hogy ezt nem lehet nagy általánosságban kijelenteni, mert autó és autó között rengeteg a különbség és az egymáshoz viszonyítható szempont illetve autót vásároló ember és ember között rengeteg az eltérő igény. Tehát egy kisköbcentis szívó egyszerű japán benzinestől gazdaságosabb autót a mai napig nem gyártottak (pl. Suzuki Swift 1.0 1998), de az nem egy lapon említendő egy 1.9 TDI-vel és itt most a motorról és a műszaki részéről beszélünk.

Szerintem (ha 2000-es évek környéki 2.0 literes vagy akörüli motorral szerelt konszernek közül kellene most választanunk) MA, MOST 2017-ben mindegy, hogy egy 2002-es 1.8T-be ülsz be vagy egy 2002-es 1.9 PD-be mindkettő egy lerúgott fos lesz végtelen kilóméterrel és mindkettőhöz kapsz apróért alkatrészt. Facebookon már a mamám is már a befőtt helyett Golf 4-eket meg Borákat tesz el a kert végénbe és különböző adok-veszek csoportokban hirdet. (Nem amúgy, ez itt csak egy poénos hasonlat akart lenni.)

De érted? Hiába kapom az alkatrészt bagóért, (személy szerint) akkor sem örülök, ha 15 litert fogyaszt 150 lóval, ha van hasonlóan megbízható 150 lovas motor, ami fele ennyi fogyasztással produkálja ugyanazt a teljesítményt, de az dízel!

Ami azt jelenti, hogy a közel fele akkora fogyasztáshoz kompromisszumokat kell kötnöd: alapjáraton kerreg, sose lesz olyan jó hangja, mint egy turbóbenzinnek (bár amikor huhog, vagy popcornozik, vagy kap egy nyitott 60-as rendszert az nem szar annyira-szerintem), büdös a kipufogója, kormol (nem mindegyik) szóval üdvözöllek a kleklekle világában.

Téged zavar? Nem bírod elviselni, inkább egyen többet te úgyis csak 20 métert mész vele egy évben vagy annyira tele vagy, hogy leszarod mennyit autózol és mennyit eszik? Akkor tényleg vegyél benzines autót, turbósat vagy szívót mindegy. Ettől szép a világ. Mindenkinek más az ízlése. Minden ember különböző. Nekem is van egy nézőpontom és egy véleményem és másnak is lehet én most leírtam az enyémet.

PS: Hamarosan érkezik egy nagyon részletes cikk erről a Leonról. Iratkozz fel, nehogy lemaradj róla.

https://smokeandcharm.blogstar.hu/./pages/smokeandcharm/contents/blog/40499/pics/lead_800x600.jpg
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?